Sunday, August 2, 2009

susah nya nak berjaya...

assalamualaikum...hai semua...ni kali pertama aku menulis blog sendri...sebelum ni bc orang punya je..k now i want to share about profession dengan korang...sebenarnya apa kita nak jadi ya...ada yang nak jd cikgu, ada yang nak jd doc, ada nak jd polis, tentera, apa pun yang kita nak jadi, kena lah minat...sekarang ni aku dalam proses nak jd cikgu...insyaAllah dalam 1 taun lebih, jadi lah aku cikgu...doakan bebanyak ya...sebenarnya, aku dari kecik memang nak jadi cikgu...sebabnya...aku pun tak pasti...dulu lepas spm, akau nak apply untk maktab perguruan(dulu2) tapi lepas tu, aku ada masalah n terus amik stpm...sebenarnya, lepas stpm, aku dah kerja dengan jabatan kerajaan tau...biro tatanegara...tugas aku, bg kursus kat pegawai kerajaan...aku kerja 4 bulan je...tetiba aku dapat tawaran sambung blajo...memula dah pening kepala...gaji aku time 2 RM1000++...tp aku dah nekad nak jdi cikgu, terpaksa aku tggalkan gak kerja tu...bapak aku marah sebenarnya aku berenti masa tu coz aku dah amik kreta...lagi pun tempat kerja aku tu, tak sampai 2 minit dah sampai...memang banyak lah cabaran...apa lagi aku terpaksa biokan bapak aku bayo duit kreta...sian kat dia...mak aku?dia ikut je apa yang aku buat...dia tau, minat aku dari dulu memang nak jadi cikgu, jadi dia tak pernah nak halang aku...apa lagi jd cikgu pj...kalau korang nak tau, 1 benda yang aku minat dari dulu ialah main bola, tgk bola, makan bola...tp mak aku ni marak bila aku main...sebabnya dia kata dah maghrib baru nak balik...tak baik katanya..tp aku buat tak tau je...ya lah, dia bukan tak faham dengan minat anak dia ni...untuk pengetahuan korang, aku ada adik bradik seramai 12 orang...5 lelaki, 7 perempuan...aku anak yang ke 3..kira otai gak lah...semua adik2 aku belasah je kalau diorang buat hal..sebut pasal kerjaya td, aku risau tgk adik2 aku ni...macam tak ada seorang pun yang nak ikut jejak langkah aku..tak pun lbih baik dari aku...kalau nak tau, aku punya peperiksaan dulu sanagt teruk...

UPSR=2b,2c,1e
PMR=4b,3c,1d,
spm=3a,2b,3c,2d and 1 gagal
stpm=2b,2c...

aku rasa aku dah buat yang terbaik...tp mungkin aku ni memang dilahirkan tak berbakat nak dapat semua A...atau aku ni yang malas..tah lah...aku pun tak pasti...tp apa pun aku bersyukur coz dah nak berjaya mencapai cita2 aku sejak baby lagi...kalau berjaya, semua ni untuk mak bapak n kuarga...kalu gagal, aku harap diorang tak pinggirkan aku...aku akan buat yang terbaik untuk masa depan aku...kehidupan aku...dan kuarga yang aku bina...semua nya dengan usaha dan doa daripada semua...amin...thanks....

No comments:

Post a Comment